Netwerken

In ons werk als professionele HR (loopbaan)coaches leggen we vaak aan onze cliënten het belang uit van netwerken. Hoe belangrijk is je netwerk? Hoe gaat dat netwerken nu precies in zijn werk? Hoe kan het een rol spelen in het vinden van een baan? Met een aantal handige tips en nemen we je in dit deze blog graag mee in de ‘wereld’ van netwerken.

 

Wat is netwerken?
In de Van Dale wordt het als volgt omschreven; net-wer-ken ‘contacten aanknopen en onderhouden die nuttig kunnen zijn voor je carrière’. Jouw netwerk kan er inderdaad voor zorgen dat je op een effectieve manier een nieuwe baan kunt vinden. Hoe? Als jij aan je contacten, je relaties dus, advies en informatie vraagt over branches, sectoren of functies waarin je geïnteresseerd bent. Je vertelt daarbij wat je eigen interesses en capaciteiten zijn en dat je je aan het oriënteren bent op de arbeidsmarkt. Het kan zomaar gebeuren dat deze relaties aan jou denken wanneer dat nodig is. Bijvoorbeeld als er een openstaande vacature ontstaat in de organisatie waarvoor zij werkzaam zijn.

Voor de duidelijkheid, je vraagt ze niet om een baan. Je vraagt ze alleen om informatie, tips en verwijzingen en deelt daarbij je eigen belang. Netwerken vraagt wel om een proactieve houding. De belangrijkste doelen van netwerken zijn dan ook: informatie vergaren, advies ontvangen, onthouden worden en verwijzingen krijgen.

 

De voordelen van netwerken?

  • Bij netwerken heb je minder last van directe concurrentie, jij komt namelijk al in contact met een organisatie, alvorens de personeelsadvertentie de deur uit is, dus je bent je concurrentie een stap voor.

  • Je leert de arbeidsmarkt beter kennen. Het is een manier om beter voor ogen te krijgen welke functies en branches bij jou passen. Door in gesprek te gaan met je netwerk en vragen te stellen over de branches waarin zij werken leer jij meer over de arbeidsmarkt, dit kan van pas komen bij bijvoorbeeld sollicitatiegesprekken.

  • Door te netwerken breid je je netwerk uit. Elk contact is een kans op verwijzingen, waardoor je nieuwe contacten aan je netwerk kunt toevoegen. Die vervolgens weer waardevolle gesprekken c.q. doorverwijzingen kunnen opleveren.

  • Je komt sneller en makkelijker in gesprek met personen die uiteindelijk beslissen.

  • Een organisatie bespaart veel geld als een nieuwe medewerker via-via gevonden wordt. Dus via hun eigen netwerk. Ze besparen dus op (dure) wervingskosten die normaal gesproken gemaakt moeten worden.
     

Hoe te netwerken?

Netwerken bestaat eigenlijk uit drie fases:

  1. De opbouw

  2. Het gesprek

  3. Het onderhoud
     

Naast tijd en discipline vereist het ook een systematische aanpak. Hieronder leggen we in het kort uit hoe je dit het beste kunt doen.

Om te netwerken moet je dus eerst weten wat je zoekgebied is, dus in welke branches heb je interesse? Welke specifieke functies wil je verder onderzoeken? En bedenk wie jou hierbij kan helpen. Vervolgens maak je een contactlijst, dit kunnen mensen zijn die je al kent of mensen die je nog niet kent, maar graag wilt leren kennen.
 

Schema

Van te voren bepaal je wat je minimaal wit weten over bepaalde branches, sectoren, organisaties en functies waarin je geïnteresseerd bent. Bedenk voor jezelf wat jij belangrijk vindt in een nieuwe functie. Voor de één is dit de bedrijfscultuur, voor de ander de doorgroeimogelijkheden en arbeidsvoorwaarden. Verwerk deze informatie in een schema. Dit kan er als volgt uitzien:

 

 

 

Hoe verder?

Als je alle benodigde informatie in kaart hebt gebracht kan het netwerken beginnen. Kies uit je contactlijst een aantal mensen die je al kent. Dit maakt het maken van een afspraak en het voeren van netwerkgesprekken wat makkelijker. Dit betekent overigens niet dat je je niet hoeft voor te bereiden. Bedenk van te voren goed wat je wilt weten - gebruik hiervoor ook je schema – bestudeer relevante websites en lees relevante artikelen.

Vervolgens verzamel je zoveel mogelijk aanvullende informatie over de persoon met wie je een afspraak hebt, zijn/haar organisatie en branches.

 

Tip

De beste manier om een afspraak te maken is telefonisch, dit is persoonlijker dan mail en de andere persoon kan zo minder makkelijk ‘nee’ zeggen.

Wij wensen je heel veel succes met netwerken. Mocht je meer advies en/of hulp nodig hebben neem dan contact met ons op.

De loopbaancoaches Mariët en Petra van Werkstudio.

 

schema netwerken.JPG
KRF_Werkstudio-45.jpg