Effectieve functioneringsgesprekken voeren

27 april 2017 13:54 Hoe vaak voert u motiverings-, coaching- of functioneringsgesprekken met uw medewerkers? En hoeveel resultaat leveren deze gesprekken u op? Haal meer uit uw functioneringsgesprekken door te letten op non-verbaal gedrag en te focussen op gewenst resultaat.

Wat is een functioneringsgesprek?

Een functioneringsgesprek is een eerlijk en open gesprek tussen management en medewerker. De intentie is het bespreken van het functioneren van de werknemer en het zorgen voor verbeteringen in de samenwerking. Een functioneringsgesprek is tweerichtingsverkeer, dit betekent dat zowel de leidinggevende als de werknemer gesprekspunten kunnen aandragen.

Goede voorbereiding

Zorg voor een goede voorbereiding voordat u aan het functioneringsgesprek begint. Stel vooraf een lijst met gesprekspunten op en vraag ook uw gesprekspartner enkele punten te noteren. Wissel dit van tevoren uit, zodat beide partijen goed voorbereid aan het gesprek beginnen. Om zo concreet mogelijk in te kunnen gaan op de punten is het aan te raden eventuele ondersteunende documenten te verzamelen, zoals rapportages of emailcorrespondentie.

Non-verbaal gedrag

Wees tijdens het voeren van gesprekken bewust van non-verbale communicatie. Let op hoe uw gesprekspartner reageert met bijvoorbeeld lichaamshouding en mimiek. Dit kan namelijk een heel ander beeld geven dan wanneer u alleen afgaat op wat er daadwerkelijk wordt gezegd. Let ook op uw eigen non-verbale uitstraling tijdens het voeren van gesprekken. Neem bijvoorbeeld een actieve en open houding aan.

Feedback geven

Er zijn twee soorten feedback: positieve en negatieve feedback. Beide komen in de meeste functioneringsgesprekken voor. Enkele tips om effectief feedback te geven:
  • Richt op het resultaat
  • Begin met positieve feedback, maar wees alleen positief als u het meent!
  • Geef feedback vanuit uzelf, door uitspraken als ‘Wat ik lastig vind…’ of ‘Voor mij betekent dat…’ te gebruiken
  • Focus op gedrag of acties
  • Wees specifiek en concreet
  • Controleer altijd of uw gesprekspartner de feedback begrijpt
  • Biedt ruimte voor reactie
  • Geef niet alleen feedback, maar durf ook te ontvangen!

Roze olifant

U kent ongetwijfeld de ‘roze olifant’. Wanneer iemand zegt niet aan de roze olifant te denken, denkt u juist aan de roze olifant. Kortom: focus in een gesprek op de punten die u belangrijk vindt om te realiseren en niet teveel op gedane zaken waarvan u herhaling wilt voorkomen. Bekijk onderstaande video, waarin Marc Lammers vertelt over positieve coaching.

Verbetering bewerkstelligen

Wilt u dat uw medewerkers zich op bepaalde fronten verbeteren? Bespreek dan de verbeterpunten en concrete oplossingen. Leg dit schriftelijk vast, zodat beide partijen hierop terug kunnen komen tijdens volgende gesprekken.

Hulp nodig?

Loopt u vast met het voeren van coaching-, motiverings- of functioneringsgesprekken? Werkstudio coacht door middel van RET (Rationele Effectiviteits Training).Meer weten? Neem vrijblijvend contact op!

Er zijn nog geen reacties.

Laat een reactie achter

Je naam:
Je e-mailadres:
Je bericht:
Los de bovenstaande som op:

Klantenvertellen.nl

Lees hier de mening van mensen die u voor gingen (klik hier).

Laatste update op 16-12-2018 om 00:02 (bron)

Een greep uit onze diensten

Klantenvertellen.nl

Laatste update op 16-12-2018 om 00:02 (bron)
Los de bovenstaande som op:

-->